Getuigenis van Joeri Deblauwe: Succesvolle samenwerking met Signpost & Academic Hardware bij Oscar Romeroscholen

Bij de Oscar Romeroscholen, een scholengroep met 7500 leerlingen verspreid over basis- en secundair onderwijs in de regio Dendermonde, hebben we sinds september 2019 een nauwe samenwerking opgebouwd met Signpost & Academic Hardware. Deze samenwerking heeft ons in staat gesteld om een innovatief en efficiënt een-op-een onderwijsmodel te implementeren, nog voor de Digisprong van start ging.

 

 

Start van de samenwerking

Joeri Deblauwe, algemeen directeur van de Oscar Romeroscholen, vertelt: "Wij zijn op 1 september 2019 gestart met een proefproject rond een-op-een onderwijs, waarbij we de leerlingen van het eerste jaar secundair onderwijs de keuze gaven om in een laptopklas te zitten. Toen hebben 180 leerlingen voor dit systeem gekozen. Op basis van die evaluatie, en met dank aan de middelen van de Digisprong, hebben we deze aanpak kunnen uitbreiden naar alle zes secundaire jaren."

De meerwaarde van laptops in de klas

De inzet van laptops binnen onze scholen wordt gedreven door een duidelijke pedagogische visie. "Voor ons is de meerwaarde van laptops vooral te vinden in de mogelijkheid tot differentiatie. We zien ICT-middelen als een ideale tool om leerkrachten te ondersteunen in hun onderwijsproces. Laptops zijn daarbij een middel, geen doel op zich. Het uiteindelijke doel is krachtig en gedifferentieerd lesgeven," legt Joeri uit.

De keuze voor Dell

Bij de keuze van toestellen viel ons oog op Dell-laptops. "We zochten naar een logische voortzetting van onze toestellen doorheen de jaren. Voor de jongere leerlingen kozen we voor pen devices, terwijl we in de bovenbouw de nood zagen aan meer traditionele laptops. Na het vergelijken van verschillende gamma's bleek Dell voor ons de ideale keuze te bieden," vertelt Joeri. "Al onze leerkrachten werken ook met een Dell-laptop, wat zorgt voor uniformiteit en efficiëntie."

Vlotte levering en onderhoud

De samenwerking met Signpost kenmerkt zich door een vlotte en betrouwbare dienstverlening. "We kunnen altijd rekenen op een correcte levertijd, waarbij alle beloftes worden nagekomen," aldus Joeri. "Daarnaast is het onderhoud van de toestellen goed geregeld. We geven herstellingen online door en binnen twee dagen komt er een technieker van Signpost naar onze school om de nodige reparaties uit te voeren. Dit systeem, in combinatie met onze reserve-toestellen, zorgt ervoor dat leerlingen snel verder kunnen met hun lessen."

Ondersteuning via de Signpost Academy

Naast de hardware biedt Signpost ook waardevolle ondersteuning via de Signpost Academy. "Tijdens de coronaperiode hebben we voor onze pedagogische studiedag online ondersteuning gevraagd aan Signpost. Ze hebben toen verschillende keuzeworkshops voor onze leerkrachten verzorgd, gericht op hun eigen professionalisering. Dit was een belangrijke stap in de voorbereiding op de uitrol van ons grote laptopproject," vertelt Joeri.

Toekomstige uitdagingen en ondersteuning

Naar de toekomst toe blijven er altijd verbeterpunten en nieuwe uitdagingen. "Voor de nieuwe uitrol van de images en standaardconfiguraties van onze laptops willen we graag enkele bijsturingen doorvoeren. We rekenen daarbij opnieuw op de ondersteuning van Signpost," besluit Joeri.

 

ICT- en hardwarebeheer vereenvoudigen

Wil je de schoolfactuur verlagen, de leerprestaties van je leerlingen en studenten verbeteren en het onderwijs toegankelijker maken?